Wil jij ook koolhydraatarm gaan eten? Dan is deze informatie zeker interessant voor je. In het kort vertel ik je wat koolhydraatarm eten betekent en hoe je dit doet. Verder vindt je hier een lijst met de koolhydraatarme kookboeken die je echt moet hebben!

Wil jij graag overtollig lichaamsvet verbranden? Of gewoon je gezondheid verbeteren? Dat moet je zeker proberen om koolhydraatarm te gaan eten. Dit artikel en de koolhydraatarme kookboeken gaan je daarbij helpen. 

Allereerst wil ik even duidelijk zijn. Koolhydraatarm eten wordt vaak aangeduid als een 'dieet', maar het is echt een voedingspatroon, een verandering in je leef en eetstijl.

Koolhydraatarm eten is makkelijk vol te houden en het is gebaseerd op natuurlijke en gezonde producten. Het is dan dus niet de bedoeling dat je jezelf helemaal vol propt met de overheerlijke koolhydraatarme chocolade mousse! (Wat echt lastig is hoor!)

Voor de starter

Bij koolhydraatarm eten haal je in verhouding weinig energie uit koolhydraten (ong. 20-25%). Dit komt neer op ongeveer 100 gram koolhydraten per dag gemiddeld.

Onder koolhydraten verstaan suikers en zetmeel. Dit komt bijvoorbeeld voor in snoep en granen.

Belangrijk is het om koolhydraatarm eten niet te verwarren met Keto. Ketogeen eten is nog drastischer en de hoeveelheid koolhydraten wordt hierbij verder verlaagd naar maximaal 50 gram per dag.

Wat mag je wel eten?

Er zijn meer producten die van nature weinig tot geen koolhydraten bevatten dan je misschien denkt.

Belangrijkste regel: Eet onbewerkte en natuurlijke producten.

Wanneer je jezelf aan deze regel houdt, kan het haast niet mis gaan. Vaak hebben deze producten namelijk van nature weinig of zelfs geen koolhydraten in zich zitten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Groenten
  • Kruiden en specerijen
  • Noten, zaden en pitten (deze bevatten wel koolhydraten en mag je daarom maar max 1 handje per dag)
  • Natuurlijke vetten
  • Eieren
  • Vlees en vis
  • Vleesvervangers (bevatten ook koolhydraten dus met maten)
  • Peulvruchten (bevatten ook koolhydraten en moeten dus ook met maten gegeten worden)
  • Griekse yoghurt of kwark
  • Geitenkaas, huttenkäse of feta (1x per week)
  • Water, thee en koffie (zonder suiker!)

Wat mag je niet meer eten?

  • Suiker
  • Zetmeel en granen
  • Alcohol
Fruit mag je maximaal 1x per dag eten, dit omdat er veel suikers in zitten, ondanks dat deze wel natuurlijk zijn.

koolhydraatarme kookboeken

Koolhydraatarm eten is geen dieet. Het is een verandering in je eetstijl.

Koolhydraatarm eten moet vooral ook lekker zijn! Wanneer je zelf hoort dat je geen koolhydraten meer kan eten dan zal je misschien inspiratieloos worden. Elke avond een stuk vlees met groente is ook niet waar iedereen op zit te wachten lijkt me. Daarom bij deze mijn favorieten! 

Hieronder 8 koolhydraatarme kookboeken die iedereen in zijn boekenkast zou moeten hebben.

Lekker & makkelijk koolhydraatarm

Dit koolhydraatarme kookboek komt voort uit een foodblog. Het boek bevat ruim 120 recepten welke allen vrij zijn van suiker, en hierdoor ook geschikt voor mensen met diabetes type 2. In het boek staan super veel handige recepten waar je ook lekker mee kan variëren en je eigen menu kunt samenstellen. Bij elk recept staat vermeld hoeveel koolhydraten het bevat, hoe handig is dat!? Een van mijn meest favorieten koolhydraatarme kookboeken!

Grip op koolhydraten Snelle en makkelijke weekmenu's

Dit is nou een super gemakkelijk koolhydraatarm kookboek voor wanneer je net start, of wanneer je geen tijd en zin hebt om zelf je menu samen te stellen. Dit boek bevat namelijk snelle en makkelijke weekmenu’s, waarin alles helemaal voor je is uitgestippeld. LET OP: In de menu’s zit een koolhydratenuurtje verwerkt. Dit maakt dat het niet koolhydraatarm is, maar koolhydraatbeperkt. Je kan dit uurtje echter ook gewoon overslaan! Het boek bevat ook nog 120 recepten!

 

Koolhydraatarme Recepten uit Oanh's Kitchen

Dit koolhydraatarme kookboek is een echte bestseller! En ik begrijp ook echt meteen waarom. De koolhydraatarme kookboeken van Oanh zijn echt mijn meest favorieten! De recepten zijn simpel en leuk, het boek is mooi weergegeven en bevat super veel heerlijke recepten! Bij de recepten wordt het aantal koolhydraten vermeld en als klap op de vuurpijl heeft dit boek ook nog eens 4 kant en klare weekmenu’s! Dit boek heeft voor mij persoonlijk alles! 

Oanh's Kitchen - Koolhydraatarme baksels uit Oanh's kitchen

Ja, dit boek is gewoon de bijbel van Oahn. Dit boek bevat enkel en alleen maar koolhydraatarme baksels! En lekker dat ze zijn! Om je vingers bij af te likken! Wanneer je denkt dat je met koolhydraatarm eten niet meer de lekkere dingen mag eten, heb je het goed mis. Dit boek bevat lekkere taartjes, toetjes en cakejes! 

Super eten voor superkinderen

Dit kookboek is een MUST HAVE voor elk gezin als je het mij vraagt. Een super handige gids met recepten voor het hele gezin. Alles koolhydraatarm, suikervrij en vetrijk (gezonde vetten). Met die boek eten jullie allemaal gezond, en je hoeft nooit meer te bedenken wat je moet gaan koken. Alle gerechten bevatten de juiste voedingsstoffen voor jou en je kinderen. 

Gezond slank met de Foodsisters

Een koolhydraatarm kookboek dat recepten bevat die niet moeilijk te maken zijn en waarvan de benodigdheden gewoon in de supermarkt te vinden zijn. Verder kosten de gerechten ook niet veel tijd om te bereiden. De gerechten bevatten over het algemeen veel groente en zijn dus super gezond! Als aanvulling en om je op weg te helpen, bevat het boek nog 2 super handige weekmenu’s! Wat wil je nog meer? 

Koolhydraatarme Wereldgerechten Oanh's Kitchen Koolhydraatarm kookboek

Ja ik kan het niet laten, de opvolger van het eerst (groene) boek van Oahn. Wederom een van mijn favorieten! Wederom een zeer geslaagd boek met makkelijke gerechten die niet te veel tijd kosten. Ook  is 95% van de gerechten glutenvrij. 

De gerechten zullen ervoor zorgen dat je afvalt en je gezonder voelt. Dankzij deze gerecht zal je bloedsuikerwaarde stabiel blijven, wat het ook weer zeer geschikt maakt voor mensen met diabetes type 2!

Oanh's Kitchen - Meer Koolhydraatarme Recepten Oanh's Kitchen

En daar is er nog een! Wederom van de serie van Oahn! De gerechten en de boeken zijn ook gewoon zo goed! Dit is officieel het vierde kookboek van Oahn, en wederom weer een succes! 80 leuke en lekkere recepten inclusief nog eens maar liefst 4 weekmenu’s! Bij mij staan alle boeken van Oahn in de kast, nu bij jou nog! 

Eigen ervaring met koolhydraatarm eten, en de bijbehorende kookboeken.

Tijdens mijn eerste zwangerschap, ben ik veel aangekomen. Na de bevalling verloor ik veel van deze kilo’s al vanzelf, echter bleef er ook nog een groot gedeelte achter. Ik ben een moeilijke eter, maar ik wist dat ik moest afvallen. En dit kon ik enkel bereiken door mijn voedingspatroon te veranderen. Ik koos dus voor koolhydraatarm eten. Ik ben me hier enorm in gaan verdiepen en al snel was ik ervan overtuigd dat ik dit moest gaan doen.

Alle bovenstaande koolhydraatarme kookboeken staan in mijn eigen boekenkast. Voor mij zijn deze boeken een echte uitkomst geweest. De boeken gaven me veel inspiratie, wat ik zelf niet had. Naar mate ik langer koolhydraatarm aan het eten was, ging dit natuurlijk steeds gemakkelijker. Maar nog steeds maak ik graag gebruik van de recepten in deze boeken!

Ik heb mezelf niet gewogen voordat ik begon met koolhydraatarm eten, dit ben ik pas gaan doen toen ik merkte dat ik aan het afvallen was. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik door middel van koolhydraatarm eten en de koolhydraatarme kookboeken minimaal 15 kilo ben afgevallen!

Welk boek is jou favoriet? 

(Visited 23 times, 1 visits today)