Je gezin zonder een tablet of mobiele telefoon, kan je het je nog voorstellen? Soms is het gewoon erg handig (en nodig) om je kind even achter zo’n apparaat te parkeren zodat jij kan doen wat je moet doen. Nou is het wel zo fijn als je kind ook daadwerkelijk veilig online kan zijn. Daarom hier de 10 leukste en meest educatieve YouTube – kanalen voor peuters!

#1. Caillou

Caillou is een oude educatieve tekenfilmserie uit 1997. Kleine Caillou is een vierjarig jongetje met een rijke verbeeldingskracht. Hij ontdekt de wereld en kan niet wachten om volwassen te worden. Caillou beleeft spannende avonturen, leert nieuwe dingen en heeft plezier. Hij vindt overal mogelijkheden om te leren! Leuke serie waar je kindje met plezier naar zal kijken, en nieuwe dingen zal leren. De serie is op YouTube veilig online te kijken in het Nederlands.

#2. Juf roos

Juf Roos woont in een molen, en ze krijgt altijd bezoek van haar vriend Gijs. Gijs verkleed zich altijd naar aanleiding van een bepaald ’thema’. Daarna worden en bekende Nederlandse kinderliedjes gezongen, met hierbij de nodig animatie. Gezellig liedjes zingen en dansen, met hierbij de nodige educatie. Je kindje zal ervan genieten en al snel proberen om mee te doen.

#3. De Sprookjesboom (Efteling)

De sprookjesboom is een 3D- animatieserie van de Efteling. In elke aflevering wordt er een leerzame boodschap gegeven. In de serie spelen verschillende bekende sprookjes figuren uit de Efteling. Er worden liedjes gezongen en gedanst, je kind zal als snel meedoen! Leuke en populaire serie! Veilig online te bekijken op YouTube!

#4. Jokie

Jokie reist samen met zijn vriendin Jet de wereld rond in een luchtballon. Ze zijn bekend vanuit de Carnaval Festival in de Efteling. Ze komen tijden hun reizen in aanraking met de lokale bewoners en culturen. In de serie wordt ook regelmatig gezongen en gedanst. Jokie en Jet zijn vaak erg gelieft bij de kleintjes!

#5. Peppa Pig

Peppa is een ondeugend varkentje dat samen met haar familie en vrienden op avontuur gaat. Ze speelt graag spelletjes, gaat graag dagjes weg, springt graag in de modder en houdt van een verkleedpartij. Alles wat onze lieve peuters ook graag doen als je het mij vraagt!

Veilig online YouTube voor peuters

Voor de oudere peuters:

#6. Het klokhuis

Wie kent het niet, het klokhuis. Het kanaal is officieel voor kinderen vanaf 8 jaar. Echter staan er zeker erg leuke en leerzame filmpjes op voor je peuter. Filmpjes over hoe dingen gemaakt worden zijn bijvoorbeeld super interessant voor 3 jarige! Je moet ze wel even zelf uitkiezen.

#7. National Geographic Junior

Leerzame filmpjes over diersoorten, verre landen en bijvoorbeeld de aarde. Het wordt allemaal uitgelegd op een simpele manier. Is je kindje een echte avonturier? Dan is dit YouTube kanaal zeker iets voor jullie. Ook leuk voor mama en/of papa om mee te kijken, wie weet steek je er nog wat van op!

Engelstalig:

#8. Blippi

Blippi is altijd super enthousiast. Samen met Blippi ga je op onderzoek uit. Hoe werkt dit? Wat doet dit? Wat is daar? Je komt er allemaal achter. Blippi legt alles aan je kind uit, wel in het Engels. Je kinderen leren op deze manier super veel. De krijgen alles mee wat Blippi onderzoekt, en ze leren er ook nog Engels van. Blippi gaat graag ergens naartoe, zoals museum of dierentuinen. In de serie wordt gezongen en gedanst, en ook zal Blippi gaan spelen en ontdekken.

#9. Cocomelon – Nursery Rhymes

Wederom een serie in het Engels en erg populair. Onder ander het liedje ‘baby shark’. Het is een 3D animatie waarin veel gezonden wordt. De liedjes gaan altijd over dagelijkse dingen die kinderen tegen komen. Heel herkenbaar dus! De kinderen leren letters, getallen, geluiden, kleuren en nog veel meer. In de serie zitten verschillende levenslessen, en wanneer je met je kindje samen kijkt kan je ze nog meer leren!

Extra veilig online met YouTube Kids

Wil je nu zeker weten dat je kindje veilig online kan kijken naar onder andere bovenstaande kanalen? Installeer dan de app YouTube Kids op je apparaat. De app is gefilterd en bevat alleen kindvriendelijke content. Dit maakt het voor jou als ouder allemaal net even makkelijker! Je kan ook bepaalde video’s blokkeren, schermtijd instellen en terug kijken naar wat je kindje bekeken heeft.

Door de corona-crisis op dit moment, of slecht weer, besteden we meer van onze tijd binnenshuis. Vergeet niet om ook regelmatig naar buiten te gaan en je kindje lekker buiten te laten spelen in de frisse lucht! Maak bijvoorbeeld gebruik van schermtijd, zodat je kindje niet aan een beeldscherm gekluisterd zit. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van de informatie op deze blog: Low budget | 10 gezinsuitjes in Brabant

(Visited 117 times, 1 visits today)